Menu
Statut przedszkola

S T A T U T

PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO ZGROMADZENIA SIÓSTR SŁUŻEBNICZEK NMP NP

IM. BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO
W
KATOWICACH

 

 

 

 

 

 


Tekst jednolity


01 września 2024

 

 

 

 


DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

NAZWA I SIEDZIBA PRZEDSZKOLA ORAZ ORGANU PROWADZĄCEGO

§ 1

1. Przedszkole Niepubliczne Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP. im. bł. Edmunda Bojanowskiego zwane dalej „Przedszkolem” jest przedszkolem niepublicznym, działającym na podstawie:

1) ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe,
2) ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty,
3) ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające – Prawo oświatowe,
4) ustawa z dnia 17 maja 1989r. o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
5) ustawa z 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych,
6) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
7) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela w zakresie dotyczącym placówek niepublicznych,
8) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
9) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
10) Konstytucji Zgromadzenia Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej - Śląskie
2. Przedszkole posiada nazwę w brzmieniu: Przedszkole Niepubliczne Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP. im. bł. Edmunda Bojanowskiego
3. Nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu.
Na pieczęciach i tablicy urzędowej może być używana nazwa skrócona w brzmieniu: Przedszkole Niepubliczne im. bł. Edmunda Bojanowskiego
4. Przedszkole ma swą siedzibę w budynku stanowiącym własność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP - Śląskie ul. Panewnicka 63 Katowice 40-760
5. Organem prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP -Śląskie z siedzibą w Katowicach Dom Prowincjalny, 40 – 760 Katowice,
ul. Panewnicka 63.
6. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
7. Przedszkole jest placówką niepubliczną i jako takie jest wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez właściwy organ.

§ 2
Ilekroć w dalszej treści statutu użyte zostanie określenie:

1) Przedszkole – należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP. im. bł. Edmunda Bojanowskiego
2) nauczyciel – należy przez to rozumieć wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego przedszkola;
3) rodzice – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
4) dzieci – należy przez to rozumieć wychowanków przedszkola
5) podstawa programowa wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać wychowanek po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego uwzględnione w programach wychowania przedszkolnego, a także warunki i sposób realizacji podstawy programowej;
6) program wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
7) dyrektor przedszkola – należy przez to rozumieć osobę, która prawnie została ustanowiona odpowiedzialną za zarządzanie przedszkolem;
8) organ sprawujący nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach;
9) organ prowadzący – należy przez to rozumieć Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej - Śląskie


DZIAŁ II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

Przedszkole jako instytucja wychowawcza realizująca wytyczne systemu przedszkolnego bł. Edmunda Bojanowskiego przygotowuje do życia w szerokim znaczeniu: budzi i rozwija wiarę, uczy prawd wiary, zasad moralnych, kształtuje postawę patriotyzmu i szacunku wobec tradycji narodowych, umożliwia rozwój umysłowo-fizyczny dostarczając odpowiednich do tego środków. Dzięki takiej inicjacji dziecko otrzymuje w małym zalążku odpowiednią ilość treści konstytuujących człowieczeństwo, aby na tej bazie z pomocą dalszego przewodnika formować swój charakter i swoje chrześcijaństwo.
1. Podstawowymi celami, jakie zakłada się w pracy opiekuńczo – wychowawczej
w przedszkolu w myśl koncepcji bł. Edmunda Bojanowskiego są:
1) zapewnienie opieki nad dzieckiem odpowiednio do potrzeb i możliwości przedszkola.
2) wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z założeniami chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznej, uwzględniając wrodzony potencjał dziecka i możliwości rozwojowe.
3) współdziałanie z rodzicami
4) przygotowywanie dzieci do nauki szkolnej i kształtowanie umiejętności do życia w społeczeństwie.
2. Ważnym celem przedszkola jest tworzenie wspólnoty wychowawczej której zadaniem jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu angażowanie środowiska przedszkolnego, nauczycieli i rodziców, do podejmowania i realizowania wspólnych inicjatyw zmierzających do integralnego wychowywania dzieci, wspierania ich uzdolnień oraz tworzenia klimatu rodzinnego.
3. Cele i zadania statutowe przedszkola katolickiego prowadzonego przez Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP w duchu bł. Edmunda Bojanowskiego pozostają
w bezpośrednim związku z religią katolicką. Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania w przedszkolu. Dyrektor przedszkola w zatrudnieniu nauczycieli, a także innych pracowników zobowiązana jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją przedszkola katolickiego.
4. Zadania przedszkola
a) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym oraz duchowym obszarze jego rozwoju;
b) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
c) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
d) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
e) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
f) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
g) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
h) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
i) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
j) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
k) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
l) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
m) wspieranie dziecka i jego rodziny w wychowaniu chrześcijańskim ora kształtowaniu postaw opartych na Ewangelii.
n) kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
o) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
p) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
q) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.


ROZDZIAŁ I PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA


§ 3

1. Przedszkole pełni funkcję wspierającą rodzinę w wychowaniu dzieci oraz doradczą – jako placówka katolicka, przyjmująca za podstawę działania chrześcijański system wartości głoszony przez Kościół katolicki.
2. Wychowanie w przedszkolu oparte jest na chrześcijańskiej koncepcji osoby,
w szczególności na personalistycznej myśli Papieża Jana Pawła II w myśl koncepcji wychowania bł. Edmunda Bojanowskiego. Potoczna nazwa „Ochronka” ma w założeniu chronić, szanować, zachowywać chrześcijańskie obyczaje.
3. Realizując cele i zadania zgodnie z charakterem zapisanym w ust. 1 i ust. 2, przedszkole jest dostępne także dla dzieci, których rodzice (opiekunowie prawni) wyznają inne wartości, inną religię lub są niewierzący, ale pragną powierzyć swoje dzieci opiece wychowawczej tego przedszkola oraz akceptują koncepcję i misję przedszkola.
4. Wspierając rodzinę w wychowaniu dzieci – ze strony przedszkola oferuje się uzgodnienie spójności wychowania prowadzonego przez placówkę i rodzinę. W przypadku rodziców posiadających inne przekonania lub niewierzących, ale oczekujących pomocy wychowawczej przedszkola katolickiego, dyrektor uzgadnia szczegółowo współpracę
z rodzicami w zakresie wychowania tak, aby wspólnym celem rodziny i przedszkola było dobro osoby dziecka.
5. W każdym jednak przypadku, dzieci niezależnie od przekonań rodziców, uczestniczą
w procesie wychowawczym wynikającym z programu wychowania realizowanego
w przedszkolu.
6. Dzieci oraz ich rodzice mają zapewnione poszanowanie ich godności i tożsamości.
7. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno–pedagogicznej poprzez:
1) indywidualną opiekę pedagogiczną i psychologiczną skierowaną do dziecka
i rodziców tego potrzebujących,
2) udzielanie pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych narastających na tle niepowodzeń w realizacji zadań wynikających z realizowanego programu wychowania przedszkolnego,
3) udzielanie porad i pomocy dzieciom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem,
4) objęcie dzieci specjalistyczną pomocą np. logopedyczną, terapeutyczną,
5) współpracę z psychologiem i innymi specjalistami na terenie przedszkola oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci,
6) prowadzenie obserwacji pedagogicznej, która zakończona jest analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
7) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijanie ich kompetencji wychowawczych – w celu ochraniania dzieci przed szkodliwymi dla ich rozwoju wpływami.
8) W miarę potrzeb i możliwości własnych, przedszkole pomaga rodzicom
w zorganizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, rehabilitacyjnej i innej, zachowując jednak obowiązujące w tym względzie przepisy prawa, ale nie prowadzi wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Dzieciom udzielana jest pomoc logopedyczna i psychologiczna.

§ 4

Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe oraz
w przepisach wykonawczych, zgodnie ze swoim charakterem określonym w § 3.


ROZDZIAŁ II. SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ

§ 5

1. Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego, określoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych
w podstawie programowej i zawiera:
1) szczegółowe cele edukacyjne;
2) opis zakładanych efektów;
3) materiał edukacyjny do realizacji celów;
4) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu
3. Przedszkole spełnia warunki określone ustawą Prawo oświatowe:
1) realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego,
2) realizuje program wychowania przedszkolnego wg bł. Edmunda Bojanowskiego,
4. Z uwagi na katolicki charakter przedszkola, wychowanie religijne jest integralnie związane z realizacją podstawy programowej.
5. Program wychowania przedszkolnego może obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści ustalony w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
6. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród gotowych programów opracowanych przez wydawnictwa lub może:
1) zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
2) zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
3) zmodyfikować program opracowany przez innego autora.
7. Nauczyciel lub zespół nauczycieli występuje z wnioskiem o dopuszczenie do użytku programu wychowania przedszkolnego do dyrektora przedszkola.
8. Program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb
i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
9. Dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, dopuszcza do użytku, przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy wychowania przedszkolnego, które tworzą przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
10. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego zapisów całej podstawy programowej.
11. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalone są w koncepcji pracy przedszkola, w rocznym programie pracy oraz w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkola.

§ 6.

1. Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym diagnozę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej .
2. Diagnozę (informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej) wydaje się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Diagnozę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej opracowują nauczyciele na podstawie prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.


ROZDZIAŁ III. PODSTAWOWE FORMY DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA

§ 7

1. Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnosząc jakość pracy i rozwój organizacyjny przedszkola.
2. Podstawową formą działalności przedszkola są w szczególności:
1) zajęcia kierowane i niekierowane w czasie obowiązkowych zajęć z całą grupą;
2) zabawa, w tym zabawa w przedszkolu i na świeżym powietrzu;
3) spontaniczna działalność dzieci;
4) proste prace porządkowe;
5) czynności samoobsługowe;
6) wycieczki i uroczystości w przedszkolu;
7) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
8) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne i specjalistyczne organizowane dla dzieci mających trudności oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.


§ 8

1. Aranżacja wnętrza każdego oddziału wspiera proces realizacji celów i zadań przedszkola.
2. W każdym oddziale funkcjonują zorganizowane stałe i czasowe kąciki zainteresowań. Stałe kąciki zainteresowań to: kącik czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy.
3. Kąciki zainteresowań czasowe łączą się z omawianą tematyką, aktualnymi świętami lub ze specyfiką przedszkola, np. ekologią, tradycją regionu, problematyką zdrowia.

ROZDZIAŁ IV ZAJĘCIA ZDALNE

§9

1. W przypadkach określonych w przepisach ustawy z 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe lub innych aktach prawnych organizowane są dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
2. Dyrektor Przedszkola:
a) informuje rodziców oraz dzieci o sposobie i trybie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz czasie prowadzenia zajęć w ten sposób,
b) koordynuje współpracę nauczycieli z dziećmi lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci,
c) ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach, biorąc pod uwagę w szczególności:
- równomierne obciążenia dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizyczne dzieci w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
- łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczenia wynikających ze specyfiki zajęć;
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć
d) ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów dzieci, w tym również informowania rodziców o postępach i problemach dziecka,
e) zapewnia warunki dzieciom lub rodzicom do przeprowadzania konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji.
3. Zajęcia zdalne i komunikacja zdalna odbywa się z zachowaniem zasad ochrony danych osobowych wynikającymi z obowiązujących przepisów, w tym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. nr 119, str. 1).
4. Szczegółowe warunki organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość określa rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

§10

1. Przedszkole realizuje zajęcia z wykorzystaniem w szczególności następujących metod i technik kształcenia na odległość:
a) materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl;
b) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
c) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
d) innych materiałów przekazywanych w sposób o, którym mowa w ust. 2.
2. Przygotowywane materiały i treści edukacyjne są udostępnianie za pomocą określonego przez nauczyciela narzędzia komunikacji, w szczególności:
e) aplikacje Office - Tems,
f) poczty email
g) telefon,
h) inne formy określone przez dyrektora.
3. Nauczyciele przygotowując materiały edukacyjne do kształcenia na odległość dostosowują go do dotychczas stosowanego programu nauczania.
4. Nauczyciele mogą umieszczać materiał do realizacji m.in.:
a) w formie opisu zadania do wykonania;
b) w formie linku do interaktywnych platform edukacyjnych lub innych;
c) w formie załącznika zawierającego materiały tekstowe i dźwiękowe, grafiki lub video oraz prezentacje.
5. Nauczyciele przygotowują zajęcia on-line oraz wybierają sposoby przekazywania materiałów i komunikowania się z dziećmi i ich rodzicami.
6. Wychowawca zobowiązany jest do utrzymywania kontaktu z nauczycielami oraz rodzicami, z pedagogiem i psychologiem i przekazywania informacji zwrotnych Dyrektorowi przedszkola.
7. Pedagog i psycholog współpracuje z nauczycielami i rodzicami uczniów. Prowadzi zajęcia online lub rozmowy telefoniczne oraz na czacie z potrzebującymi wsparcia rodzicami.

 

 


§11

1. Dzieci mają obowiązek uczestniczenia w zajęciach zdalnych oraz odbierania
( z pomocą rodziców) wysyłanych przez nauczyciela materiałów i terminowego wykonywania zleconych zadań.
2. Rodzice są zobowiązani do systematycznego sprawdzania i odbierania komunikatów kierowanych przez Dyrektora, nauczycieli.
3. Jeżeli dziecko nie ma warunków do realizacji zleconych przez nauczyciela zadań rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest do poinformowania o tym wychowawcy, który wraz z Dyrektorem ustala sposób przekazania dziecku niezbędnych materiałów. Rodzic jest zobowiązany do odesłania zrealizowanego materiału przez dziecko w trybie i terminie ustalonym z nauczycielem.
4. Harmonogram zajęć poszczególnych oddziałów oparty jest na harmonogramie zajęć odbywających się w formie tradycyjnej z uwzględnieniem zasady bezpiecznego korzystania przez dzieci z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną.
5. Nauczyciel dokumentuje odbyte zajęcia (tematy, obecność, sposób realizacji, kontakty z rodzicami, itp.).
6. W przypadku ucznia, który z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, dyrektor, na wniosek rodziców ucznia, organizuje dla tego ucznia zajęcia na terenie danego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki:
1) w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub
2) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
- jeżeli jest możliwe zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie tego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki oraz jeżeli na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu ucznia.
7. W przypadku ucznia, który z uwagi na trudną sytuację rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, dyrektor, na wniosek rodziców ucznia, może zorganizować dla tego ucznia zajęcia na terenie danego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jeżeli jest możliwe zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie tego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki oraz na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu ucznia.
8. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy nie jest możliwe zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie danego przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, dyrektor, w porozumieniu z organem prowadzącym, może zorganizować dla ucznia, o którym mowa w ust. 1 i 2, zajęcia na terenie innego, wskazanego przez organ prowadzący, przedszkola, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.


§12

1. Sprawdzanie osiągnięć dzieci będzie odbywać się w formie:
a. ustnej (połączenie online z nauczycielem, aktywne uczestnictwo dzieci w zajęciach),
b. poprzez przesłanie przygotowanych materiałów,
2. Efekty pracy przekazywane będą w formie i czasie ustalonym przez nauczyciela.
3. W przypadkach chwilowych problemów technicznych, organizacyjnych lub zdrowotnych rodzic/opiekun prawny powinien zawiadomić nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie. W takiej sytuacji termin wykonania zadania może zostać wydłużony po uzgodnieniu z nauczycielem.

§13

1. Potwierdzania obecności dzieci na zajęciach przeprowadzanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się w czasie rzeczywistym za pomocą mikrofonu. Nauczyciel może dopuścić sprawdzenie obecności poprzez czat bądź komunikację telefoniczną, jeżeli pozwalają ustalić w czasie rzeczywistym obecność dziecka.
2. W przypadku, gdy materiały udostępniane dziecku nie są odbierane przez dziecko lub rodzica, nauczyciel zgłasza ten fakt wychowawcy. Wychowawca w pierwszej kolejności podejmuje kontakt z rodzicem/opiekunem prawnym w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Jeżeli mimo starań nie nawiązuje kontaktu z rodzicami / uczniem zgłasza ten fakt Dyrektorowi.

 

 

 

 

 

 

DZIAŁ III
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

ROZDZIAŁ I. OGÓLNE ZASADY ORGANIZACJI PRACY PRZEDSZKOLA

§ 14

1. Przedszkole pracuje przez cały rok.
2. Procedura przyjmowania dziecka do przedszkola stanowi załącznik nr 1 do niniejszego statutu..
3. Przedszkole pracuje w czasie ustalonym przez organ prowadzący.
4. Dzieci przyprowadzane są i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich pełnoletnią osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo. Upoważnienia do odbioru dziecka udziela rodzic dysponujący pełną władzą rodzicielską.
5. Obowiązują następujące przerwy w pracy przedszkola:
1) ustalony okres w czasie wakacji lub ferii zimowych,
2) w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Świąt Wielkanocnych,
3) 8 grudnia - patronalne święto Zgromadzenia Sióstr służebniczek NMP NP (Śląskie)
4) inne terminy wolne są ustalane przez dyrektora, po uzgodnieniu z organem prowadzącym i poinformowaniu rodziców.

§ 15

1. Świadczenia udzielane przez Przedszkole w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego są nieodpłatne.
2. Przedszkole zapewnia wychowankom odpłatne wyżywienie.
3. Rodzice ponoszą odpłatność za posiłki spożywane przez dzieci w przedszkolu..
4. Opłata za wyżywienie obejmuje koszt przygotowania posiłku. Wysokość opłaty określa Dyrektor Przedszkola za zgodą organu prowadzącemu.
5. Przedszkole może pobierać tzw. opłatę stałą miesięczną, która w zależności od potrzeb, może być przeznaczana na remonty i utrzymanie lokali Przedszkola, zakup sprzętu oraz na inne wydatki.
6. W przerwie letniej wakacyjnej nie jest pobierana opłata stała.
7. Dyrektor może udzielać ulg i zwolnień z odpłatności, okresowych lub stałych
1) w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
8. Czas pobytu dziecka w Przedszkolu, liczbę spożywanych posiłków, wysokość opłaty wynikają z umowy podpisanej z rodzicami/opiekunami prawnymi. Wszelkie zmiany tej części umowy w trakcie roku szkolnego wymagają pisemnego wystąpienia do dyrektora Przedszkola. W uzasadnionych przypadkach dyrektor Przedszkola uwzględnia zmiany z pierwszym dniem kolejnego miesiąca.

 



§ 16

1. Organ prowadzący przedszkola zatwierdza:
1) - liczbę oddziałów,
2) - czas pracy oddziałów,
3) - liczbę pracowników,
4) - czas pracy pracowników.
2. Rozkład dnia danego oddziału przedszkolnego dostosowany jest do potrzeb dzieci, wynikających z ich rozwoju fizycznego, emocjonalnego, intelektualnego i społecznego.
3. Ramowy program dnia ustala dyrektor Przedszkola.
4. Szczegółowy program dnia dla oddziału ustala nauczyciel.
5. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z grupy dzieci według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci do grupy mogą być rozszerzone
o kryteria m.in. potrzeb indywidualnych dzieci, ich zainteresowań, uzdolnień.
6. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.
7. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3 – 6 lat;
W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
8. Przedszkole prowadzi obowiązkowe roczne przygotowanie do nauki szkolnej.
9. W Przedszkolu zapewnia się opiekę i bezpieczeństwo dzieciom, powierzając opiekę każdego oddziału dwom nauczycielom. W grupie, zamiast drugiego nauczyciela, może być zatrudniony pracownik na stanowisku pomocy nauczyciela.
10. W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci dyrektor Przedszkola może ustalić wewnętrznie inną organizację pracy oddziałów, kierując nauczycieli do wykonywania zadań dodatkowych w placówce w czasie przeznaczonym na pracę wychowawczo-dydaktyczną pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa dzieci.
11. Godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
12. Wychowanie, nauczanie i opiekę w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, realizuje się w czasie nie krótszym niż pięć godzin dziennie.
13. W przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe uwzględniające w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
14. Czas trwania zajęć dodatkowych dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci
15. W czasie zajęć poza terenem przedszkola liczba osób sprawujących opiekę nad dziećmi uzależniona jest od rodzaju i organizacji wycieczki. Na jednego opiekuna nie może przypadać więcej niż 15 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie mniej niż 2 opiekunów;
16. Do realizacji celów i zadań statutowych przedszkole posiada:
1) sale zajęć,
2) jadalnię,
3) łazienki,
4) szatnię,
5) pokój recepcyjny,
6) dostęp do kaplicy
Przedszkole posiada także:
1) plac zabaw,
2) zaplecze socjalne: kuchnię, zmywalnię, pokój socjalny dla personelu.
17. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego, z niezbędnym wyposażeniem zapewniającym im bezpieczeństwo i rekreację. Zasady pobytu dzieci
w ogrodzie określa regulamin placu zabaw wprowadzony zarządzeniem dyrektora przedszkola.
18. Przedszkole organizuje różnorodne formy wyjazdów. Program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
19. Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty muzyczne, inscenizacje teatralne, spotkania z twórcami kultury i sztuki.
20. Dzieci rozwijają sprawność fizyczną poprzez zapewnienie im udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach zarówno w budynku przedszkolnym, jak i na świeżym powietrzu.

 

ROZDZIAŁ II. SPOSÓB SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI

§ 17

1. Za bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu odpowiedzialni są dyrektor przedszkola, nauczyciele i wszyscy pozostali pracownicy przedszkola.
2. W czasie zajęć w przedszkolu oraz poza nim dzieci mają zapewnioną stałą opiekę nauczyciela/wychowawcy.
3. Nauczyciele i specjaliści odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci powierzonych ich opiece.
4. Nauczycieli w ich pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa (również podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola) wspomaga pomoc nauczyciela.
5. Wycieczki i spacery należy wpisywać do zeszytu spacerów i wycieczek, z określeniem miejsca i godziny przewidywanego powrotu. W czasie spacerów i wycieczek przedszkole zapewnia odpowiednią do liczby dzieci obecność dorosłych ( 1 osoba dorosła na 10 – 15 dzieci).
6. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy podopiecznych z poszczególnych oddziałów odbywają się ze sprzętem dostosowanym do ich potrzeb i możliwości. Od pierwszych dni pobytu na terenie przedszkolnego ogrodu uczy się dzieci korzystania z urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
7. Do obowiązków wyznaczonych pracowników przedszkola należy częsta kontrola bezpieczeństwa terenu i stanu technicznego urządzeń. W przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek zagrożenia pracownik winien je usunąć, ewentualnie zabezpieczyć teren, a w razie niemożności usunięcia zagrożenia zgłosić je dyrektorowi placówki, który podejmie stosowne decyzje.
8. Rodziców zobowiązuje się do współdziałania z nauczycielem i pozostałymi pracownikami przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu poprzez informowanie nauczyciela o aktualnym stanie zdrowia dziecka, a szczególnie o chorobach i niedyspozycjach zagrażających zdrowiu i życiu dziecka.
9. W przedszkolu nie dokonuje się żadnych zabiegów lekarskich, z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i nie podaje się leków. Zakaz nie dotyczy:
- podawania leków lokomocyjnych w czasie wycieczki dzieciom, które nie tolerują jazdy autokarem i za zgodą rodziców/prawnych opiekunów,
- podawania leków dziecku przewlekle choremu, po to, aby umożliwić mu korzystanie z wychowania przedszkolnego. Zasady podawania leków dzieciom przewlekle chorym reguluje odrębna procedura.
10. W sytuacjach pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor przedszkola informuje rodziców dziecka o jego stanie zdrowia, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka.
11. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
12. Przedszkole współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
13. Personel przedszkola dba o odpowiednie warunki do zabawy i nauki, pogodną i miłą atmosferę oraz czuwa nad zdrowiem i kształtowaniem postaw zdrowotnych dzieci.
14. W swoich działaniach przedszkole stosuje obowiązujące przepisy bhp i przeciwpożarowe, w szczególności poprzez:
1) dokonywanie kontroli obiektu przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu;
2) oznakowanie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
3) umieszczenie w widocznym miejscu planów ewakuacji przedszkola;
4) opracowanie procedur i przeprowadzanie ćwiczeń ewakuacyjnych;
5) umieszczenie w widocznym miejscu spisu telefonów alarmowych.

15. Zadania wychowawcze dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka nauczyciel realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
1) Poznawanie i rozumienie siebie i świata,
2) Nabywanie umiejętności poprzez działanie,
3) Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej – wspólnocie,
4) Budowanie systemu wartości.
5) Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo.

16. Współpracę z rodzicami przedszkole realizuje poprzez:
1) Zapewnienie indywidualnych spotkań rodziców z dyrektorem przedszkola oraz nauczycielami, podczas których na bieżąco informuje się o konkretnych sytuacjach dotyczących rozwoju dziecka,
2) organizowanie zebrań w formie wykładów i prelekcji, podczas, których omawiane są zagadnienia dotyczące rozwoju i wychowania dzieci,
3) udostępnianie i propagowanie wśród rodziców literatury katolickiej z zakresu pedagogiki i wychowania oraz psychologii rozwojowej,
4) formację religijną i wspólną liturgię,
5) włączenie rodziców w prace użyteczne na rzecz przedszkola.

17. Nauczanie dzieci w przedszkolu realizuje się poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych, zgodnie z własnym programem wychowania przedszkolnego, zawierającym podstawę programową.

§ 18
Wychowanie do wartości obejmuje w szczególności:

18. Wychowanie patriotyczne w oparciu o koncepcję pedagogiczną błogosławionego Edmunda Bojanowskiego, w świetle której „od dzieci trzeba zacząć odrodzenie ludzkości”, przedszkole realizuje poprzez:
1) rozwijanie uczuć patriotycznych,
2) zaznajamianie dzieci z godłem Polski, barwami narodowymi i hymnem narodowym,
3) wychowanie do prawidłowej postawy wobec symboli narodowych,
4) rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem kraju.
19. Zadanie wychowania do poszanowania języka i kultury narodowej przedszkole realizuje poprzez:
1) dostarczenie dzieciom wzorów pięknej mowy polskiej,
2) organizowanie dziecięcych zabaw teatralnych,
3) przygotowywanie inscenizacji znanych piosenek i tekstów literackich,
4) zachęcanie dzieci do własnej twórczości słownej,
5) organizowanie spotkań z twórcami sztuki: filharmonii, teatru itp.,
6) organizowanie wyjazdów i wycieczek kulturalno-krajoznawczych.
7) organizowanie wyjść do biblioteki i udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
20. Wychowanie religijne w przedszkolu polega na:
1) codziennej wspólnej modlitwie,
2) cotygodniowej katechezie,
3) przybliżaniu patronatu dnia w duchu koncepcji bł. Edmunda Bojanowskiego:
I. poniedziałek – Boża Opatrzność, która w symbolu oka w swej mądrości i hojności czuwa nad światem, wyzwala zachwyt nad pięknem i tajemnica świata
II. wtorek – Anioł Stróż – jego obecność daje poczucie bezpieczeństwa, poczucie bycia pod opieką rozwija to, co anielskie: opiekuńczość, łagodność, serdeczność
III. środa – Pamięć i modlitwa o zmarłych – świadectwo wiary w życie wieczne, budowanie więzi z poprzednimi pokoleniami w atmosferze tajemnicy i powagi,
IV. czwartek – Eucharystia – odkrycie i przyjęcie daru Eucharystii oraz docenienie wartości Ofiary Krzyżowej Jezusa, wszelkie działania w kierunku formowania otwartości i wolności wobec dóbr (nie tylko materialnych), wypracowanie postawy "być" przed "mieć"
V. piątek – Krzyż – rozumienie cierpienia, wrażliwości na ból, odkrywanie sensu milczenia, postu, jałmużny, rezygnacji z rozrywki lub przyjemności oraz dziecięcej powagi wobec spraw ważkich, trudnych i świętych.
4) przybliżenie treści roku liturgicznego,
5) przygotowanie inscenizacji, misteriów o tematyce religijnej z okazji świąt i uroczystości,
6) kształtowanie postaw chrześcijańskich.


ROZDZIAŁ III. ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI

§ 19

1. Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola w godzinach pracy przedszkola. Rodzice obowiązani są zgłaszać ewentualne i dające się przewidzieć, spóźnienia telefonicznie lub osobiście poprzedniego dnia nauczycielce w grupie.
2. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać nauczycielce grupy, do której dziecko uczęszcza lub nauczycielce dyżurującej. Nauczycielka przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami sali itp.
3. Do przedszkola nie należy przyprowadzać dzieci przeziębionych, zakatarzonych, wymiotujących i z objawami innych chorób. W przypadku zaistnienia wątpliwości co do stanu zdrowia dziecka, nauczycielka ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola.
4. Dzieci przyprowadzane są i odbierane przez rodziców lub upoważnione przez nich osoby dorosłe gwarantujące pełne bezpieczeństwo.
5. W szczególnych wypadkach dziecko może być odebrane przez niepełnoletnie rodzeństwo, które ma ukończone 10 lat, które posiada upoważnienie od rodzica oraz posiada legitymację szkolną. Rodzice składają dodatkowe oświadczenie, że biorą całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci po opuszczeniu przez nie terenu przedszkola.
6. Pisemne upoważnienie do odbioru dziecka powinno zawierać imiona i nazwiska rodziców, numery telefonów oraz imię i nazwisko osoby upoważnionej z numerem telefonu oraz deklarację zgody na udostępnienie danych osobowych.
7. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód tożsamości i na żądanie nauczycielki okazać go. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami wychowanka.
8. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej wskazuje, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających itp.).
9. O każdym przypadku odmowy wydania dziecka niezwłocznie informowany jest dyrektor przedszkola. Przedszkole podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
10. W przypadku powtarzających się sytuacji opisanych w pkt. 9 podjęte zostaną następujące działania:
1) rozmowa wyjaśniająca dyrektora przedszkola z rodzicami dziecka;
2) wystosowanie listu do rodziców dziecka;
3) wystąpienie dyrektora z wnioskiem do Sądu Rodzinnego i Opiekuńczego o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka przedszkola.
11. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
12. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców i osób upoważnionych do odbioru dziecka, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrektora przedszkola i najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami dziecka w celu ustalenia miejsca ich pobytu.
13. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone orzeczeniem sądu.
14. Na czas zajęć w budynku przedszkola drzwi wejściowe do przedszkola pozostają zamknięte, by uniemożliwić wejście osób niepożądanych. W celu zabezpieczenia obiektu przedszkolnego i zapewnienia bezpieczeństwa przebywających w nim wychowanków drzwi wejściowe otwierane są po uprzednim upewnieniu się, kto i w jakim celu chce wejść do przedszkola.
15. Rodzice mają obowiązek niezwłocznie poinformować przedszkole o kłopotach zdrowotnych dziecka, w tym o alergiach, zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
16. Niedopuszczalne jest wyposażanie dzieci przyprowadzanych do przedszkola w jakiekolwiek leki i zatajanie tego faktu przed nauczycielką.
17. Rodzice zobowiązani są do natychmiastowego odbioru dziecka w przypadku otrzymania zawiadomienia o jego chorobie.
18. Dziecko nie może korzystać z usług Przedszkola w czasie wszawicy lub choroby zakaźnej, chyba że w tym zajęcia zajęci odbywają się zdalnie.
19. Dozwolone jest przynoszenie komórek wyłącznie za zgodą rodziców i na ich odpowiedzialność, jednakże na terenie przedszkola w czasie zajęć obowiązuje dzieci całkowity zakaz używania telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych, w szczególności rejestrujących dźwięk lub obraz.
20. O sposobie używania telefonów w czasie wycieczek lub poza zajęciami decyduje nauczyciel lub dyrektor.
21. Naruszenie zasad korzystania z telefonów i urządzeń elektronicznych skutkuje odebraniem urządzenia dziecku i zdeponowaniem u dyrektora przedszkola. Urządzenie oddawane jest następnie rodzicom.
22. Dyrektor upoważniony jest do określenia szczegółowych zasad używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, w tym do wprowadzania innych ograniczeń w celu zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania Przedszkola.
23. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy przynoszone do przedszkola, które nie zostały przyjęte na przechowanie. O przyjęciu rzeczy na przechowanie decyduje Dyrektor Przedszkola.

ROZDZIAŁ IV. ORGANIZACJA ZAJĘĆ DODATKOWYCH

§ 20

1. W przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe dostępne dla każdego dziecka.
2. Dyrektor powierza ich prowadzenie nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu albo zatrudnia innych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia danych zajęć.
3. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.
4. Zajęcia dodatkowe dla dzieci nie są finansowane z dotacji z budżetu właściwej gminy i wiążą się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
5. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
6. Nauczycieli prowadzących zajęcia dodatkowe obowiązuje realizacja zadań określonych
w zakresie obowiązków.
7. Czas trwania zajęć wynosi od 15 do 30 minut w zależności od grupy wiekowej.

ROZDZIAŁ V. ZASADY UDZIELANIA POMOCY
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

§ 21

1. Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc udzielana jest wychowankom przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności z:
1) niepełnosprawności;
2) niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem;
3) szczególnych uzdolnień;
4) specyficznych trudności w uczeniu się;
5) zaburzeń komunikacji językowej;
6) choroby przewlekłej;
7) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
8) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi;
9) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy dla wychowanków.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowankowi nauczyciele w trakcie bieżącej pracy prowadząc z nim zajęcia oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
w szczególności psycholodzy i logopedzi, we współpracy z:
1) rodzicami wychowanka;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest wychowankom przedszkola w formie:
1) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych
3) zajęć rozwijających uzdolnienia.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest rodzicom wychowanków i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
9. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci wykazujących trudności
w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
10. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
11. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
12. Nauczyciele prowadzą w przedszkolu działania pedagogiczne mające na celu:
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
2) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz zaplanowanie wsparcia związanego z ich rozwijaniem.
13. Przedszkole współpracuje z psychologiem z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
14. Do zadań psychologa w przedszkolu należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron wychowanków;
2) realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku przedszkolnym;
3) diagnozowanie dojrzałości szkolnej dzieci;
4) spotkania z rodzicami w celu omawiania wyników obserwacji i badań psychologicznych, udzielania porad dotyczących postępowania z dzieckiem w domu, kierowania dzieci w razie potrzeby do placówek specjalistycznych;
5) uczestniczenie w zebraniach z rodzicami, prowadzenie prelekcji, pogadanek, rad szkoleniowych i zajęć warsztatowych;
6) wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

 

 


ROZDZIAŁ VI. UBEZPIECZENIE

§ 22.

1. Każdy rodzic ma prawo skorzystać z dobrowolnego, grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków w przedszkolu.
2. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub nauczyciela, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia w ramach środków finansowych przedszkola.


ROZDZIAŁ VII. SKREŚLENIE DZIECKA Z LISTY DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO PRZEDSZKOLA

§ 23

1. Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola :
1) z powodu sprawdzonego braku predyspozycji zdrowotnych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju w warunkach przedszkola, ( choroba zakaźna , dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności psychicznej lub fizycznej);
2) ze względu na dobro samego wychowanka ;
3) dla dobra i bezpieczeństwa innych dzieci;
4) na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych, przy zachowaniu jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia;
5) gdy rodzice zataili informacje o stanie zdrowia dziecka, który uniemożliwia prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie przedszkolnej;
6) w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej ponad miesiąc;
7) gdy rodzice nie uiścili opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu w ciągu 7 dni od momentu upomnienia przez Dyrektora (skreślenie dziecka z listy nie zwalnia rodziców od uiszczenia należnej opłaty);
8) w przypadku naruszania warunków umowy regulującej zasady przyjęcia dziecka do przedszkola,
9) w przypadku braku współpracy rodzica z przedszkolem w celu realizacji zadań statutowych oraz braku należytego szacunku do wychowawców .
2. Rozwiązanie umowy przez Przedszkole dokonuje się z zachowaniem następującej kolejności:
1) Dyrektor przedszkola po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1. i wysłuchaniu nauczycieli, wyjaśnia czy zachodzą przyczyny skreślenia dziecka z listy.
2) Dyrektor przedszkola wydaje decyzję, którą doręcza rodzicom listem poleconym za potwierdzeniem odbioru
3) Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji Dyrektora przedszkola do Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
4) W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności zgodnie z obowiązującymi przepisami.

ROZDZIAŁ VIII. OPŁATY W PRZEDSZKOLU.

§ 24

1. Działalność przedszkola jest finansowana przez Urząd Miasta Katowice oraz rodziców – w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
2. Opłata za przedszkole składa się z trzech części:
1) czesne
2) opłaty za zajęcia dodatkowe
3) opłaty za wyżywienie
3. Wysokość odpłatności ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami.
4. Czesne czyli opłata stała miesięczna, w zależności od potrzeb, może być przeznaczana na remonty i utrzymanie lokali przedszkola, zakup sprzętu oraz na inne wydatki niezwiązane z nauczaniem i wychowaniem. W przerwie letniej wakacyjnej nie jest pobierana opłata stała.
5. Świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego są nieodpłatne.
6. Zajęcia dodatkowe są odpłatne
7. Dyrektor może udzielać ulg i zwolnień z odpłatności, okresowych lub stałych
1) w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
8. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu opłaty nie pobiera się. Rodzic (opiekun prawny) informuje przedszkole o nieobecności dziecka i przewidywanym czasie jej trwania. Nieobecność dziecka w przedszkolu zgłaszana może być w następującej formie: osobiście, telefonicznie lub mailem najpóźniej do godziny 7:00 danego dnia.
9. Opłatę wnosi się przelewem na wskazany przez przedszkole numer rachunku bankowego. W przypadku powstania zaległości w opłatach przekraczających jeden miesiąc, dziecko może zostać skreślone z listy dzieci uczęszczających do przedszkola. Skreślenie z listy nie zwalania z obowiązku uiszczenia zaległych opłat.
10. W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien powiadomić przedszkole w celu zaprzestania naliczania odpłatności.
11. Dzienna opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen usługi cateringowej lub artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych.
12. Opłaty za przedszkole wnosi się w okresach miesięcznych, z góry do 15. dnia danego miesiąca.
13. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna wysokość opłaty za korzystanie z posiłku za każdy dzień nieobecności.

§ 25

Czas pobytu dziecka w przedszkolu oraz liczbę spożywanych posiłków reguluje umowa z przedszkolem. Wszelkie zmiany tej części umowy w trakcie roku szkolnego wymagają pisemnego wystąpienia do dyrektora przedszkola. W uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola uwzględnia zmiany z pierwszym dniem kolejnego miesiąca.


ROZDZIAŁ IX. WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ ORGANIZOWANIA KONTAKTÓW Z RODZICAMI

§ 26

1. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, uwzględniając przede wszystkim zasadniczą rolę rodziny w zaspokajaniu podstawowych potrzeb dziecka, takich jak potrzeba miłości, przynależności, akceptacji, bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego, aktywności i samodzielności.
2. Przedszkole podejmuje wspólne działania z rodzicami wychowanków w celu wspólnego uzgadniania kierunku i zakresu działań realizowanego procesu wychowawczego.
3. Ustala się następującą częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami:
1) zebranie organizacyjne w każdym oddziale - wrzesień,
2) warsztaty rodzinne/ zajęcia otwarte- minimum ………….. w roku szkolnym,
3) zapoznanie rodziców z wynikami obserwacji i diagnozy dzieci oraz postępami w ich rozwoju- wg ustalonej procedury w przedszkolu, nie rzadziej jednak niż trzy razy w roku szkolnym,
4) przekazanie rodzicom dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego pisemnej informacji o poziomie gotowości szkolnej dziecka – kwiecień.
W pozostałym zakresie częstotliwość wzajemnych spotkań rodziców i nauczycieli poświęconych wymianie informacji i dyskusji na tematy wychowawcze zależy od nauczyciela prowadzącego oddział oraz rodziców. Zebrania oddziałów są protokołowane.
4. Przedszkole współpracuje z rodzicami poprzez:
1) organizację ogólnych zebrań z rodzicami prowadzonych przez dyrektora przedszkola, które dotyczą spraw organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych przedszkola;
2) organizację zebrań poszczególnych oddziałów wg harmonogramu, które pozwalają ukierunkować i ujednolicić wspólne działania w zakresie wychowania i edukacji przedszkolnej dzieci w danym oddziale oraz służą wymianie informacji na temat dziecka, jego rozwoju i predyspozycji;
3) prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców, rozmów indywidualnych
z dyrektorem przedszkola, nauczycielami, specjalistami w zależności od potrzeb w trakcie, których rodzice mogą uzyskać informację na temat osiągnięć swojego dziecka, ustalić z nauczycielem sposób dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagogicznego i psychologicznego;
4) organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych np. Powitanie wiosny, Dzień Babci i Dziadka, Mamy i Taty, Jasełka, Dzień Dziecka, wycieczki, imprezy plenerowe i inne z udziałem rodziców;
5) informacje umieszczane na stronie internetowej przedszkola;
6) pogadanki i zajęcia warsztatowe podnoszące wiedzę pedagogiczną;
7) tablice informacyjne, wystawy prac dzieci;
8) organizację zajęć otwartych, podczas których rodzice w bezpośredni i aktywny sposób poznają realizowane w przedszkolu zadania i stosowane metody pracy oraz mają okazję obserwować własne dziecko w działaniu;
9) organizację kącika dla rodziców, redagowanie gazetki przedszkolnej pełniących funkcję informacyjną, zawierające ciekawe artykuły dotyczące zagadnień wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych, porady specjalistyczne, recenzje literatury dla dzieci i rodziców;
10) organizowanie akcji charytatywnych polegających na zbiórce w przedszkolu zabawek, książek, odzieży, zakrętek czy karmy dla zwierząt.

§ 27

1. Po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny, przedszkole organizuje spotkania adaptacyjnych dla dzieci nowoprzyjętych i ich rodziców w celu:
1) obniżenia poczucia lęku u dzieci i rodziców związanych z przebywaniem poza domem;
2) umożliwienia obserwacji stosowanych w przedszkolu metod wychowawczych;
3) obserwowania dzieci w kontaktach grupowych;
4) oglądu bazy lokalowej i wyposażenia sal zajęć dzieci.
2. W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w przedszkolu, odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzice dziecka przekazują dyrektorowi przedszkola informacje uznane za istotne dotyczące stanu zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznego dziecka.
3. Nauczyciele oddziału na początku każdego roku szkolnego przekazują rodzicom kalendarz roku szkolnego oraz harmonogram spotkań
4. Nauczyciele oddziału mogą zwołać nadzwyczajne zebrania rodziców z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora przedszkola, rady. O każdym nadzwyczajnym zebraniu wychowawca oddziału ma obowiązek poinformowania dyrektora przedszkola.
5. Nauczyciele mogą komunikować się z rodzicami wykorzystując: telefon lub pocztę
e-mailową.


§ 28

1. W przedszkolu może działać Rada Rodziców.
3. Rada Rodziców opracowuje regulamin swej działalności
4. Sposoby i tryb tworzenia Rady Rodziców może proponować dyrektor; może także zasięgać opinii w tej sprawie – nauczycieli i samych rodziców.


DZIAŁ IV
ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 29
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor
2. W przedszkolu może działać Rada Rodziców.

ROZDZIAŁ I. DYREKTOR PRZEDSZKOLA

§ 30

1. Przedszkolem kieruje i reprezentuje je na zewnątrz – dyrektor.

2. Stanowisko dyrektora powierza Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP
reprezentowane przez Przełożoną Prowincjalną z zastrzeżeniem odpowiednich przepisów prawa.
3. Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa prawo oświatowe oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
4. Do obowiązków i kompetencji dyrektora przedszkola należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną, a w szczególności:
a) kształtowanie twórczej atmosfery pracy, tworzenie warunków sprzyjających podnoszeniu jej jakości,
b) koordynowanie opieki i wychowania dzieci poprzez tworzenie optymalnych warunków ich rozwoju,
c) dbanie o autorytet nauczycieli, ochrona praw i godności nauczyciela,
d) sprawowanie nadzoru pedagogicznego według zasad określonych odrębnymi przepisami, w tym opracowanie planu nadzoru pedagogicznego,
e) ustalanie ramowego rozkładu dnia zgodnie z założeniami podstawy programowej
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
f) przekazywanie nauczycielom na koniec roku szkolnego wniosków i uwag ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz propozycji sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy przedszkola,
g) opracowywanie wspólnie z nauczycielami programu pracy placówki na dany rok szkolny,
h) opracowywanie w porozumieniu z nauczycielami planu doskonalenia nauczycieli,
i) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli poprzez organizację szkoleń, narad, konferencji oraz współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli,
j) inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych,
k) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach określonych
w statucie przedszkola i decydowanie o jej zakończeniu,
l) koordynowanie współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
m) współpraca z organem prowadzącym oraz organem nadzoru pedagogicznego;
2) organizowanie działalności przedszkola, a w szczególności:
a) dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe ich wykorzystanie;
b) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną i gospodarczą przedszkola;
c) przydzielanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowo płatnych;
d) tworzenie warunków do jak najlepszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku, w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem przedszkola, właściwego wyposażenia
w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
e) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p. poż.;
f) zapewnienie przeprowadzenia przeglądów technicznych budynku, ich stanu technicznego, urządzeń na placu zabaw, zgodnie z odrębnymi przepisami;
g) prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych, a w szczególności:
a) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników zgodnie z odrębnymi przepisami prawa;
b) ustalanie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach pracy,
c) dokonywanie oceny pracy nauczycieli w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny, zgodnie z odrębnymi przepisami i Statutem.
d) przyznawanie dodatku motywacyjnego nauczycielom zgodnie z zasadami określonymi przez organ prowadzący;
e) wykonywanie czynności związanych z awansem zawodowym nauczycieli;
f) opracowywanie regulaminu pracy oraz innych regulaminów o charakterze wewnętrznym;
g) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
h) wykonywanie innych zadań związanych z pracą nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
2. Dyrektor przedszkola współpracuje z organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego w zakresie określonym ustawami, o których mowa w § 2 pkt 8-10 i przepisami wykonawczymi do ustaw.
3. Dyrektor jest kompetentny do współpracy z osobami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi.
4. W przedszkolu może być wyznaczona osoba zastępująca dyrektora przedszkola , którą powołuje i odwołuje organ prowadzący w zależności od potrzeb.


ROZDZIAŁ II. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 32

1. Nauczycieli oraz innych pracowników zatrudnia dyrektor za zgodą organu prowadzącego biorąc pod uwagę charakter przedszkola i jego zadania statutowe.
2. Pracownicy przedszkola powinni dawać dzieciom dobry przykład poprzez osobisty, wzór życia zgodnego z zasadami Ewangelii, której zasadniczym przesłaniem jest godność wynikająca z dziecięctwa Bożego. Wychowawcy swą osobowością mają wskrzesić w dzieciach to, co najwartościowsze, by mógł dokonać się wszechstronny rozwój wychowanka.

§ 33
1. Obowiązkiem nauczycieli jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie umiejętności wychowawczych.
2. Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel uzgadnia własny rozwój zawodowy z charakterem i zadaniami statutowymi przedszkola.

§ 34

1. Nauczyciel realizując swe zadania jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy.
2. Nauczyciel otacza każdego wychowanka indywidualną opieką i utrzymuje kontakt
z jego rodzicami w celu:
1) poznania i ustalenia potrzeb dziecka,
2) ustalenia form pomocy i prowadzenia do jedności wychowania przez rodzinę
i przedszkole,
3) włączania rodziców do współdziałania z przedszkolem w procesie wychowania.
3. Do podstawowych zadań nauczyciela należy:
1) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań, kierowanie się w działaniu dobrem dziecka i poszanowaniem jego godności;
2) zapewnienie opieki i bezpieczeństwa dzieciom od chwili przyprowadzenia ich do placówki przez rodziców (opiekunów) do chwili odebrania ich z przedszkola,
3) organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z wymaganiami przyjętego w przedszkolu programu wychowania przedszkolnego,
4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych umożliwiających poznanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
5) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza gotowości szkolnej) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Opracowanie analizy gotowości szkolnej ma celu gromadzenie informacji na temat rozwoju dziecka, które mogą pomóc:
a) rodzicom w zorientowaniu się w poziomie przygotowania ich dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz uzyskania informacji w jakich obszarach powinni wesprzeć swoje dziecko,
b) nauczycielom w opracowaniu indywidualnego programu wspomagania rozwoju dziecka w okresie poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole,
c) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
6) Właściwa organizacja procesu dydaktycznego, stosowanie nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
7) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań poprzez pracę indywidualną z dzieckiem zdolnym, pracę wyrównawczą, pracę w kącikach tematycznych,
8) codzienne staranne przygotowywanie się do zajęć,
9) tworzenie w przedszkolu dobrej atmosfery,
10) organizowanie okresowych spotkań z rodzicami,
11) prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
12) Obowiązkiem nauczycieli jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie umiejętności wychowawczych.
13) Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel uzgadnia własny rozwój zawodowy z charakterem i zadaniami statutowymi przedszkola.
14) przestrzeganie tajemnicy służbowej i dyscypliny pracy;
15) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
16) wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących powierzonego oddziału, zgodnie z zarządzeniami i poleceniami dyrektora przedszkola;
17) realizowanie innych zadań zleconych przez dyrektora, wynikających z bieżącej działalności placówki;
18) Nauczyciel ma prawo do korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych, naukowych i kościelnych, w porozumieniu z dyrektorem.


§ 35

1. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece dzieci w godzinach pracy przedszkola. Nauczyciel jest zobowiązany:
1) przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia z zakresu bhp i ppoż., odbywać wymagane szkolenia;
2) sprawdzać warunki prowadzenia zajęć z dziećmi w danym miejscu (sala, ogród, plac zabaw) przed rozpoczęciem tych zajęć; jeżeli warunki bezpieczeństwa nie są spełnione, nauczyciel ma obowiązek zawiadomić o tym dyrektora przedszkola; do czasu usunięcia zagrożenia nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;
3) niezwłocznie przerwać zajęcia i wyprowadzić dzieci z zagrożonego miejsca, jeżeli zagrożenie powstanie lub ujawni się w trakcie zajęć;
4) przestrzegać ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;
5) dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu, usuwać
z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby zagrażać zdrowiu dzieci;
6) udzielić dziecku pierwszej pomocy w przypadku urazu lub wystąpienia choroby;
7) niezwłocznie zawiadomić rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych;
8) zgłaszać dyrektorowi przedszkola wszystkie wyjścia z dziećmi poza teren przedszkola;
9) przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu, a zwłaszcza procedury odbierania dzieci z przedszkola.
2. Za organizację i zdrowie dzieci uczestniczących w zajęciach dodatkowych odpowiadają osoby prowadzące te zajęcia.

§ 36

1. W miarę potrzeb zatrudniani są na podstawie kodeksu pracy z uwzględnieniem postanowień niniejszego Statutu inni pracownicy, pełniących funkcje pomocnicze.


§ 37

1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługi. Zapewniają oni sprawne funkcjonowanie przedszkola oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
2. Pracownicy obsługi w ramach swoich kompetencji włączani są w realizację zadań wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych realizowanych w przedszkolu a w szczególności dotyczących sprawowania opieki, bezpieczeństwa i zdrowia dzieci przebywających w przedszkolu.
3. Do podstawowych obowiązków pracownika obsługi należy w szczególności:
1) przestrzeganie przepisów prawa;
2) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
3) przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku – wykonywanie
zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
4) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
5) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
6) uprzejme i życzliwe zachowanie w kontaktach z rodzicami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
7) przestrzeganie zasad dyscypliny pracy;
8) prowadzenie stosownej dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników obsługi i administracji oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor placówki.
5. Stosunek pracy pracowników obsługi regulują przepisy ustawy - Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.

§ 38

1. Pomoc nauczyciela współpracuje z nauczycielami przydzielonej grupy.
2. Pomoc nauczyciela zna i respektuje prawa dziecka.
3. Do zadań pomocy nauczyciela należy:
1) spełnianie czynności opiekuńczych w stosunku do dzieci: pomoc w rozbieraniu się i ubieraniu, pomoc przy zabiegach higienicznych i korzystaniu z toalety oraz w innych sytuacjach tego wymagających;
2) współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali, w ogrodzie i poza terenem przedszkola;
3) opieka nad dziećmi w czasie spacerów i wycieczek;
4) udział w przygotowywaniu pomocy dydaktycznych i w dekorowaniu sali;
5) uzgadnianie z nauczycielem wszelkich podejmowanych działań na terenie grupy;
6) unikanie wchodzenia w kompetencje nauczyciela w sprawach dotyczących wychowanków, dyskrecja i przestrzeganie ochrony prywatności dzieci i ich rodzin;
7) pomoc w przygotowaniu sprzętu do odpoczynku poobiedniego dzieci;
8) dbałość o zabawki, gry, książki, pomoce dydaktyczne itp., w przydzielonej grupie;
9) w razie potrzeby pełnienie dyżuru w szatni;
10) utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
11) podczas nieobecności woźnej przygotowanie sali do posiłków i leżakowania oraz utrzymywanie jej w czystości;
12) przestrzeganie przepisów bhp i ppoż., zabezpieczanie przed dziećmi środków czystościowych, zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;
13) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i ppoż.;
14) wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora przedszkola lub nauczycielkę pracującą razem w grupie, wynikających z organizacji pracy przedszkola.

§ 39

1. Pracownicy obsługi przedszkola są zobowiązani do:
1)jednakowego traktowania wszystkich dzieci i rodziców niezależnie od ich pochodzenia, stanu majątkowego, wyznania, statusu ekonomicznego itp.;
2) przestrzegania praw dziecka określonych w niniejszym statucie;
3) dbania o bezpieczeństwo wychowanków;
4) przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i prawa pracy;
5) taktownego zachowania wobec przełożonych, innych pracowników placówki, wychowanków przedszkola i ich rodziców oraz interesantów;
6) współpracy z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci;
7) sumiennego wykonywania obowiązków służbowych;
8) troski o ład, porządek oraz mienie przedszkola.

Rozdział IV

ROZWIĄZYWANIE SPORÓW MIĘDZY ORGANAMI PRZEDSZKOLA

§40

1. Spory między organami przedszkola oraz między pracownikami przedszkola rozstrzyga Dyrektor.
2. Jeżeli dyrektor jest stroną sporu, spory rozstrzyga organ prowadzący Przedszkole.
3. Organ prowadzący może w celu rozwiązania sporu powołać komisje lub zespoły pomocnicze.
4. Każda ze stron sporu, o którym mowa w ust. 2 zobowiązana jest do poinformowania organu prowadzącego o zaistnieniu sporu.

DZIAŁ V

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

ROZDZIAŁ I. PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI W PRZEDSZKOLU

§ 41

1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku od 3. do 7. roku życia, czyli do momentu rozpoczęcia przez nie nauki szkolnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko w wieku 2,5 lat.
2. Dziecko w wieku powyżej 7 lat, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
3. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym dzieci w wieku przedszkolnym;
2) szacunku dla swoich potrzeb;
3) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4) poszanowania godności osobistej;
5) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
6) swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, z poszanowaniem zdania innych;
7) rozwijania cech indywidualnych i postaw twórczych.
2. W przedszkolu wspólnie z dziećmi ustalane są normy zachowania.
3. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
1) przestrzegania ustalonych zasad postępowania zgodnych z normami i wartościami współżycia społecznego, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
2) traktowania z szacunkiem i życzliwością wszystkich rówieśników i osób dorosłych;
3) aktywnego uczestniczenia w zajęciach i zabawach prowadzonych przez nauczycieli;
4) słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela;
5) szanowania wytworów pracy kolegów;
6) szanowania sprzętów i zabawek znajdujących się w przedszkolu;
7) dbania o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
8) sygnalizowania złego samopoczucia i potrzeb fizjologicznych.

ROZDZIAŁ II. NAGRODY I KARY

§ 42

1. Dziecko za dobre zachowanie i postępy w nauce może być w przedszkolu nagrodzone:
1) ustną pochwałą nauczyciela;
2) pochwałą do rodziców;
3) pochwałą dyrektora przedszkola;
4) nagrodą rzeczową.
2. Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących w przedszkolu zasad:
1) ustną uwagą nauczyciela;
2) odsunięciem od zabawy na krótki czas;
3) odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy;
4) czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
3. W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.
4. Wychowankowie przejawiający zachowania agresywne zagrażające zdrowiu innych dzieci poddawani są wnikliwej obserwacji przez nauczycieli i psychologa, którzy podejmują decyzję o:
1) powiadomieniu dyrektora przedszkola;
2) powiadomieniu rodziców dziecka;
3) spotkaniu nauczycieli i psychologa z rodzicami w obecności dyrektora przedszkola
w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań wychowawczych;
4) skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii;
5) innych działaniach podjętych w porozumieniu z rodzicami.

ROZDZIAŁ III TRYB SKŁADANIA SKARG W PRZYPADKU NARUSZENIA PRAW DZIECI

§43

1. W przypadku naruszenia praw wychowanków, rodzice mogą kierować skargi do Dyrektora Przedszkola, a jeśli skarga dotyczy Dyrektora Przedszkola do organu prowadzącego.
2. O podejrzeniu popełnienia przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka Dyrektor Przedszkola, a w przypadku podejrzenia popełnienia takiego czynu przez Dyrektora Przedszkola - organ prowadzący szkołę, zawiadamia rzecznika dyscyplinarnego, o którym mowa w art. 83 ustawy Karta Nauczyciela, nie później niż w terminie 14 dni od dnia powzięcia wiadomości o podejrzeniu popełnienia takiego czynu, chyba że okoliczności bezspornie wskazują, że nie doszło do popełnienia takiego czynu.
2. Dyrektor każdorazowo powiadamia o wniesionej skardze organ prowadzący.
3. Dyrektor przeprowadza postępowanie wyjaśniające.
4. O wynikach postępowania wyjaśniającego i sposobie rozpatrzenia skargi Dyrektor powiadamia Rodziców dziecka.
5. W przypadku gdy skarga dotyczy Dyrektora wskazane w ust. 4 i 5 czynności realizuje organ prowadzący.

 

DZIAŁ VII
RODZICE

ROZDZIAŁ I. OBOWIĄZKI RODZICÓW

§ 44

1. Zgodnie z Kodeksem Rodzinnym i Opiekuńczym, a także z Międzynarodową Konwencją Praw Dziecka rodzice ponoszą odpowiedzialność za kształcenie i wychowanie swoich dzieci.
2. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) współpraca z nauczycielkami prowadzącymi grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
3) przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
4) respektowanie decyzji Dyrektora Przedszkola i rady rodziców;
5) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
6) przyprowadzanie dziecka do przedszkola w dobrym stanie zdrowia
7) rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
8) bezzwłoczne informowanie przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
9) dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie, pozwalającego na pobyt dziecka w przedszkolu;
10) zawiadamianie przedszkola o przyczynach długotrwałych nieobecności dziecka (powyżej 1 miesiąca);
11) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
12) przestrzeganie godzin pracy przedszkola, deklarowanego limitu czasu pobytu dziecka w przedszkolu oraz ramowego rozkładu dnia;
13) zapewnienie dziecku warunków do regularnego uczęszczania na zajęcia;
14) zapewnienie dziecku niezbędnego wyposażenia;
15) kontrolowanie, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
16) ubezpieczenie dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków – skorzystanie z możliwości ubezpieczenia grupowego w przedszkolu lub przedstawienie dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie indywidualne;
17) uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
18) bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
19) śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń.

ROZDZIAŁ II. PRAWA i OBOWIĄZKI RODZICÓW

§ 45

1. Rodzice mają prawo do:
1) wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
2) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
3) pełnego dostępu dla ich dzieci do wszystkich działań edukacyjnych na terenie przedszkola z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ich dziecka;
4) wszelkich informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w przedszkolu;
5) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu programami oraz zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy przedszkola i z planów miesięcznych w danym oddziale;
6) zapoznania się z obowiązującymi w przedszkolu dokumentami w szczególności
ze statutem przedszkola, regulaminem przedszkola i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w przedszkolu;
7) uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów swojego dziecka;
8) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania dziecku pomocy;
9) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
10) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną,
11) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z potrzebami;
12) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości i imprez przedszkolnych;
13) zapoznawania się z planowanym jadłospisem.
2. Rodzice mają obowiązek:
1) wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i innych ludzi;
2) wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;
3) angażowania się jako partnerzy w edukacji i wychowaniu ich dzieci w przedszkolu;
4) osobiście włączać się w życie przedszkola ich dziecka i stanowić istotną część społeczności lokalnej;
5) zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia do przedszkola.

DZIAŁ VIII
GOSPODARKA FINANSOWA

§46


Środki potrzebne na działalność Statutową Przedszkola pochodzą z:
1) dotacji z budżetu gminy,
2) opłat wnoszonych przez rodziców,
3) darowizn,
4) innych źródeł

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


DZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 47

1. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych przez podmiot prowadzący oraz przechowuje dokumentację finansowania i nauczania.
2. Prowadzenie przedszkola nie podlega przepisom o działalności gospodarczej, stanowi statutową, niegospodarczą działalność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP - Śląskie.
3. Prowadzenie przedszkola nie stanowi działalności zleconej przez JST, jest działalnością oświatowo-wychowawczą prowadzoną na podstawie ustawy Prawo oświatowe

§ 48

1. Prawo nadawania Statutu, wprowadzania w nim zmian i uzupełnień należy do organu prowadzącego.
§ 49

Przedszkole używa pieczątki nagłówkowej w brzmieniu:


PRZEDSZKOLE NIEPUBLICZNE
im. bł. E. Bojanowskiego
40-760 Katowice, ul. Panewnicka63
NIP 6342695882 tel.660361963

 

§ 50

1. Niniejszy statut, jako tekst jednolity wchodzi w życie z dniem podpisania przez organ prowadzący.
2. Traci moc statut z dnia 01.12. 2017r.

 

 


Organ Prowadzący

 

Strefa rodziców
Wprowadź dane, aby zobaczyć zdjęcia.
Wydarzenia i aktualności
Słowo bł. Edmunda....

Daj to Boże! I prowadź mnię,

abym zupełnie oddać się mógł

służbie Twojej Świętej.